Kaksi
historioitsijaa vietti iltaa pienessä ja tunnelmallisessa pubissa 1990-luvun
alkupuolella. Opinnot olivat loppusuoralla ja työmarkkinat tukossa. Heitä odotti
epävarma tulevaisuus. Harjoittelujakso valtionhallinnossa toi hieman lohtua ja muutaman
kuukauden säännölliset tulot tervetulleen muutoksen ruokavalioon. Toinen
ehdotti yrityksen perustamista. Yleinen kiinnostus sukututkimukseen oli
lievässä nousussa, ja sillä alalla saattoi piillä mahdollisuus itsensä
työllistämiseen. Mainoslause syntyi hetkessä: ”Sukulinja Kustaa Vaasaan 50 000
ja Kaarle Suureen 100 000 markkaa!” Olisiko joku ollut valmis maksamaan ennalta
sovitusta tuloksesta jäi kuitenkin arvoitukseksi, sillä moraali peittosi
nopeasti rahanhimon ja liikeidea kuivui kasaan.
Kaksikymmentä
vuotta myöhemmin tilanne on toisenlainen. Tiedosta on tullut poliittista kauppatavaraa.
Sen logiikka toimii näin: aluksi luodaan joukko käsitteitä, jotka myydään
kansalaisille yhtenä ja ainoana totuutena, jolla myöhemmin perustellaan kaikkia
keskeisiä valmistelussa olevia asioita ja myöhempiä päätöksiä. Se sallii
toisinaan myös pienet lipsahdukset, joissa luku 10 voidaan korvata luvulla 90.
Onhan niiden summa järjestyksestä riippumatta joka tapauksessa tasan sata.
Tämänkaltainen keinotekoinen maailmanselitys saa tosin valistuneen kansalaisen
epäilemään jo lähes kaikkea.
Oman aikamme
taloustietäjät tulkitsevat samaa aineistoa eri tavalla: Elvytys ei toimi,
koska se kasvattaa valtion velkaa tai kurjistava politiikka lisää ainoastaan
epätasa-arvoa. Nämä asiantuntijat saavat korvauksen työstään ja tutkimuksen
lopputuloksen pystyy melko varmasti päättelemään pelkästä rahoittajaninstituution
nimestä. Keisari Kaarle Suuren perilliset saavat ratsastaa riemuitsevan kannattajajoukon keskelle.
Auringonkukka
herää aamuun auringon noustessa ja seuraa taivaankannella liikkuvaa loistoa
iltaan saakka, kunnes on jälleen aika käydä levolle. Samalla tavalla
intellektuellit käyttävät päivänsä Pohjois-Korean kaltaisissa maissa. Valtio
tai johtaja on valo, jota heidän täytyy seurata päivästä toiseen.
Poikkipuoliset sanat johtavat karkotukseen, sisäiseen tai ulkoiseen maanpakoon.
Esimodernina aikana se olisi merkinnyt pakkosiirtoa sivistyksestä periferiaan
barbaarien keskuuteen. Tänään kaikki on toisin, kuten Joseph Brodsky asian
hienosti tiivistää: Totuus tässä asiassa on se, että diktatuurista ihminen
voidaan ajaa maanpakoon ainoastaan demokratiaan.
Olisiko nyt
tullut aika vaihtaa uudet pelaajat kentälle? Voisimme siirtää tuomiopäivää julistavat taloustieteilijät ja omaa aikaansa käyvät velkakellot hetkeksi
vaihtopenkille sekä korvata ne tiedolla ja tutkimuksella, sosiologeilla,
historioitsijoilla ja filosofeilla. Juuri nyt tarvitsemme ennen kaikkea
tulkkeja, jotka ymmärtävät ihmisyyttä ja ihmisenä olemisen haasteita. Toisin
sanoen kaipaamme sivistyneitä ihmisiä, humanisteja ja älymystöä, jotka
kaunokirjallisuuden Finlandia-voittaja Laura Linstedtin sanoin voivat paljastaa huiputuksen, sumutuksen, kulutuksen ja kuristuksen. Valitettavasti
tieteentekijöiden ja totuudentavoittelijoiden tie kapenee entisestään ja uusien
sukupolvien mahdollisuus sivistykseen heikkenee. Samalla kriittisten äänien on
vaikeampi päästä esille ja demokratiassa maanpakolaisuus tarkoittaa marginaaliin ajautumista.
Auringonkukat
seuraavat yhä valoa, mutta onneksi maasta nousee toisinaan reheviä rikkaruohoja,
jotka muistuttavat elämän monimuotoisuudesta. Ne saattavat kysyä: olemmeko
matkalla kohti auvoiselta vaikuttavaa Ankkalinnaa, jonka keskeisimmällä tontilla
ei seiso kirkko tai yliopisto, vaan Roope Ankan rahasäiliö? Vai käykö meille kuin
Konstantinopolin asukkaille Mika Waltarin Johannes Angelos -romaanissa?
Valloittaja säästi kirkonmiehet ja köyhän kansan, joka ryhtyi tekemään työtä
valtakunnan rikastuttamiseksi. Mutta filosofeja hän ei
armahtanut.
Fintellektuaalinen manifesti XII