torstai 21. huhtikuuta 2016

Kevin Rowland & Dexys Midnight Runners: Come on Eileen (1982)

Uusien ideoiden ujuttaminen kertaalleen hiottujen joukkoon saattaa toisinaan vaikuttaa ylivoimaiselta haasteelta. Laulaja Kevin Rowlandilla oli visio yhtyeensä äänimaailmasta, mutta rouhea todellisuus ei tahtonut ottaa vastaan uusinta osaa. Vaikka Rowland yritti puhua enkelien kielellä, eivät helisevät vasket silti ymmärtäneet sanomaa. Syntyi ristiriitoja, jotka repivät soittajia erilleen, ja toisen albumin koko äänitysprojekti oli kaatua omaan mahdottomuuteensa. Siitä syntyi toinen luku vaikeuksien kirjaan.

Dexys Midnight Runnersin ensimmäiseltä albumilta Searching for the Young Soul Rebels julkaistu single Geno nousi Britannian listan ykköseksi, mikä nosti seuraavan levyn odotukset korkealle. Valitettavasti bändi kieppui pian kadotuksen ja hävityksen välimaastossa, ja lopulta vain kaksi alkuperäisjäsentä kannatteli nimeä. Uuden kokoaminen alkoi ja lyhyen instrumenttien kierrätysvaiheen jälkeen Rowlandin uusi näkemys, jousisoittajat, muuttuneet sovitukset ja maalaishenkiset vaatteet rikkoivat perustuksen toistamiseen. Puhallinsektio ajautui sivuraiteelle: toinen alkuperäisjäsen Big Jim Paterson ja vasket pakkasivat laukkunsa.

He tosin palasivat vielä studioon, mutta palkattuina soittajina. Uudistuneen kokoonpanon alku ei ollut lupaava, sillä ensimmäinen single The Celtic Soul Brothers vältti kaiken huomion eikä seuraava Come on Eileen lähtenyt aluksi lentoon. Jotakin erityistä tapahtui kesällä 1982, ja single nousi sekä Britannian että Yhdysvaltojen listaykköseksi. Too-Rye-Ay –albumi kääntyi lopulta menestyksen tielle.

Come on Eileen alkaa bassolla, joka jumputtaa yksinään ensimmäisen tahdin kuin legendaarisissa soul-kappaleissa konsanaan, mutta jo seuraavassa hetkessä mukaan liittyvät viulut ja banjo, joiden sävelet ja fraseeraus kuljettavat kuulijan kelttitunnelmiin. Teema kierrätetään kahteen kertaan, kunnes piano kilauttaa yhtyeen vauhtiin. Sen jälkeen soul ja irlantilainen kansanmusiikki lyövät kättä toisilleen. Ensimmäisen kertosäkeen jälkeen banjo tikuttaa ja poljento vaikuttaa kohoavan aivan uudelle tasolle. Hyväntuulisuus kasvaa säkeestä seuraavaan. Toisen kertosäkeen jälkeen seisomme lähes huomaamattomalla seisakkeella, jolta juna lähtee jälleen hitaasti, mutta kiihtyvällä voimalla liikkeelle.

Hyvät kuulijat, heittäkää talviset taakkaanne varaston takimmaiseen nurkkaan, tanssikaa villisti kaduilla, katsokaa kohti valoisia aikoja, kuulkaa enkelten kuiske ja muistakaa nauttia auringon lämmöstä. Olen valmis: Eileen, saanko luvan?


Keimo ”Kemu” Musikka: Sävel viikonvaihteeksi (kesäkuu 1992)